Színtiszta pozitivitás – A meditációról könnyedén


Bár sokan csupán a keleti bölcsek kiváltságának tartják a meditációt, mindenki képes rá, hogy elsajátítsa. És kétség sem fér hozzá, hogy érdemes. Miért? Mert jobban alszunk tőle, energikusabbá tesz, emberi kapcsolatainkat javítja, önbizalmunkat pedig növeli. Legfőképpen pedig egyszerűen csak megnyugtat, hogy igen, jó úton járunk. És mindez csupán napi tíz percünkbe kerül.

Minden éremnek két oldala van. Kivéve a meditációt, aminek csakis előnyeit tudom sorolni.
A meditáció ugyanis csökkenti a stresszt, és segít, hogy elégedett legyél az életeddel. Lelkesít, hogy elérd a céljaidat, de hálára is tanít. Növeli a tudatosságot, megnyugtatja az elméd. De nemcsak a lelkedre, hanem a testedre, így pedig az egész életedre is jótékony hatással van. Az öngyógyítási folyamatok beindításában is segít: meditálás közben az ember hasonló állapotba kerül, mint aludna, és tudjuk, hogy az alvás létfontosságú a test regenerálásában.
Hihetetlenül hangzik? Igen, én is igencsak szkeptikus voltam az elején: örökmozgó, pörgős, gyors életet élek, és ez sokáig nem is zavart. Azonban egy idő után éreztem, hogy kellene a nyugalom. Mivel azonban nem mindig (=általában igen ritkán) tud elvonulni az ember egy pár napra a világ elöl egy idilli vidéki házikóba madárcsicsergéssel, kiskutyákkal és az univerzum legjobb limonádéjával, más megoldás után kellett néznem.
A meditációtól sokan megijednek, mert úgy képzelik, órákig gondolunk lótuszülésben a semmire. Pedig szerencsére nincs erről szó. A dolog lényege tulajdonképpen egyszerű: a jelenben lenni. Nem a holnapi vagy jövő heti tárgyalásra vagy családi összejövetelre gondolni, vagy azon aggódni, hogy mi lesz három év múlva.
Bár mint említettem, a meditáció alapelve egyszerű, meditálni először nem könnyű. Azon aggódik ugyanis az ember, hogy jól csinálja-e, helyesen gondol-e a semmire, fél, hogy megmozdítja a fejét, valami megzavarja. Itt meg is nyugtatnék mindenkit, hogy alkalomról alkalomra jobban fog menni és semmi baj nincs, ha időnként elkalandozunk. A lényeg ugyanis itt is a fejlődés. Ha már elkezded, jól csinálod.
Na de hogyan is kezdjünk neki? Az interneten számtalan ingyenes meditációt találhatunk. Van, amelyik a reggelünket indítja jobban, van, amelyik kellemes álomba ringat, van, amelyikhez stresszhelyzet esetén fordulhatunk, van, amelyik célunkat segít vizualizálni és még órákig sorolhatnám. Ha viszont csak úgy érezzük, hogy tele van a fejünk és pár percre ki szeretnénk szakadni, hogy utána frissen folytathassuk feladatainkat, az is már elég ok arra, hogy meditáljunk egy jót.
Az elején érdemes vezetett meditációkkal kezdeni, azokat hallgatva ugyanis könnyebb lesz a dolgunk, hiszen a gyakorlatot vezető személy minden lépést részletesen elmagyaráz. Ha erre azonban most nincs lehetőségünk, akkor sincs baj, máris mutatunk/leírunk egy rövid meditációt.
Mindenképpen fontos, hogy keressünk egy helyet, ahol nem zavarnak meg és kényelmes, de egyenes pózban tudunk ülni. Ha tehetjük, le is fekhetünk. A kis dolgokra is figyeljünk: ha van rá lehetőségünk, lazítsuk meg a szoros öveket, vegyük le a blézert, zakót. Ha bármikor is úgy érezzük, hogy elfog minket az aggódás, hogy most kellene nagyon koncentrálni és elvileg a semmire gondolni, ne féljünk! Természetesen el fogunk kalandozni, de ez nem baj. Ha észrevesszük, hogy agyunk a jelen helyett máshol jár, csak gyengéden vigyük vissza a mostani pillanatba.
Ezután tulajdonképpen már kezdhetjük is a meditációt. Először egy kis légzésgyakorlattal segítünk ellazulni a testnek. Meg fogunk lepődni, hogy már ez is milyen megnyugtató!
Lélegezzünk be tehát négyre, tartsuk bent a levegőt szintén négyig számolva, majd szájunkon át fújjuk ki, eközben számoljunk el ötig. Ha csak négyig sikerül, az se baj. Ezt ismételjük meg néhányszor és közben figyeljük, hogyan lazul el a testünk. Jó érzés, ugye? Az utolsó kilégzésnél lassan csukjuk be a szemünket.
Most jön az egyik kedvenc részem: koncentráljunk a testünkre. Milyen érzés jár át minket? A kezünket, a lábunkat, a homlokunkat, a hasunkat? Testünk minden részét ugyanúgy érezzük? Figyeljük meg! Nyugodtan, a saját tempónkban. Ez a mi időnk most, nem sietünk sehova.
A testünk után térjünk át a környezetünkre. Figyeljük meg, milyen hangokat hallunk itt és most. Ugat egy kutya? Szól a szomszédban a rádió? Csönget a futár? Tekintsünk úgy ezekre a hangokra, mint amik segítenek nekünk. A jelenben vagyunk, figyelünk. Mindent jól csinálunk.
Ezután figyelmünket ismét fordítsuk magunkra, a lábujjunktól a fejünk búbjáig érezzük, hogyan hat ránk a gravitáció, változott-e valamit az előzőekhez képest, ahogy érzékeljük testünkkel a külvilágot. Ahogy lassan visszatérünk, nyissuk ki a szemünket. Nyújtózzunk egyet, ha jól esik! Ne pattanjunk fel rögtön, néhány pillanatig gondoljuk át, mennyi mindent is tettünk ezzel a pár perccel is saját magunkért. Legyünk büszkék és folytassuk a napunkat – még pozitívabb hozzáállással, lelkesen, derűsen, nyugodtan.
Végezetül pedig néhány ajánlat: Domján László (az agykontroll magyarországi megteremtője, erről hamarosan olvashatsz nálunk) videói könnyen érthetőek, de számos magyar meditációt is találhatunk az interneten.
Angolul tudóknak pedig a tündéri animációkkal tarkított Headspace, illetve a gyönyörű tájképekkel és számtalan nyugtató háttérzenével (tengerpart, eső, nyári rét, stb.) a Calm meditációs applikáció segíthet, de a The Honest Guys gyakorlatai is rendkívül hasznosak. Meditációra, jobb életre fel!

Previous Ezt ne hagyd ki! Túlélő tízparancsolat fesztiválra
Next Magyarország és Izrael együttműködése új szakaszba léphet