Gazdaság,  Hírek

Tesla akkumulátorgyártó részvényei szárnyalnak hongkongi tőzsdei debütáláskor

A világ legnagyobb elektromos jármű (EV) akkumulátor-gyártója, a Contemporary Amperex Technology Co Limited (CATL) sikeresen megkezdte a kereskedést Hongkong tőzsdéjén, ahol a legnagyobb elsődleges nyilvános ajánlattételt (IPO) bonyolította le az idei évben. A cég, amely a világ összes EV akkumulátorának több mint egyharmadát termeli, olyan jelentős autógyártóknak szállít, mint a Tesla, a Volkswagen és a Toyota. A cég tőzsdei bevezetése különös figyelmet kapott, hiszen az Egyesült Államok és Kína között zajló vámháború felforgatta a globális kereskedelmi rendszert, és komoly hatással volt az autógyártókra is.

Az Egyesült Államok Védelmi Minisztériuma januárban egy listára tette a CATL-t, amelyet olyan vállalkozások közé sorolt, amelyek a kínai hadsereggel állnak kapcsolatban. A CATL ezt határozottan tagadja, és kijelenti, hogy a lista készítésében hiba történt. A cég a tőzsdei bevezetésből közel 35,7 milliárd HKD (kb. 4,55 milliárd USD) bevételt könyvelhetett el, és részvényei akár 18%-kal is emelkedtek az első napon. Neil Beveridge, a Bernstein ázsiai kutatási igazgatója elmondta, hogy a részvények teljesítménye kiváló volt, és a bevezetés Hongkong számára kulcsfontosságú esemény lesz a lista mérete miatt.

A CATL már korábban is kereskedett a kínai Senzen tőzsdén, ahol értéke meghaladja az egymilliárd jüant (kb. 138,7 milliárd USD). A vállalat erősen támaszkodik a kínai piacra, amely a cég teljes bevételének közel 70%-át adja. Az Egyesült Államokba irányuló viszonylag alacsony értékesítései miatt a CATL védve van Donald Trump kereskedelmi politikáitól – mondta Beveridge. „A vámokkal kapcsolatos közvetlen következmények csak korlátozott hatással lesznek a cégre” – tette hozzá.

A CATL 2011-ben alakult a kelet-kínai Ningde városában, és gyors növekedésnek indult, köszönhetően az ország EV iparának fellendülésének. A cég több mint 100 ezer embert foglalkoztat, és világszerte 13 gyártóüzemmel rendelkezik. Jelenleg a második európai gyárát építi Magyarországon, miután 2023 elején egy üzemet nyitott Németországban. Decemberben a cég bejelentette, hogy együttműködést alakít ki a Chrysler anyavállalatával, a Stellantisszal, hogy egy 4,3 milliárd dolláros EV akkumulátor-üzemet építsenek Spanyolországban, amely 2024 végére készül el.

A cég jelentős összegeket fektet új technológiákba, és hat kutatás-fejlesztési központja működik világszerte. Tim Buckley, az ausztrál Climate Energy Finance független agytröszt alapítója kiemelte, hogy a CATL által bemutatott innovációk lenyűgözőek, különösen a gyors töltés terén. A közelmúltban a cég bejelentett egy új akkumulátort, amely állítása szerint öt perc alatt 520 kilométeres (323 mérföldes) hatótávolságot képes biztosítani.

A CATL a Tesla egyik jelentős beszállítója, és lítium-vas-foszfát akkumulátorokat szállít az EV gyártó sanghaji gyárának. Azonban az Egyesült Államok törvényhozói aggályokat fogalmaztak meg a kínai vállalat körüli lehetséges nemzetbiztonsági kockázatok miatt. Áprilisban a Képviselőház Kínával foglalkozó különbizottságának elnöke levelet írt a JPMorgan és a Bank of America vezérigazgatóinak, kérve őket, hogy vonják vissza a CATL hongkongi bevezetésével kapcsolatos munkájukat.

Bár Washingtonban szkepticizmus övezi a kínai cégeket, Buckley véleménye szerint az Egyesült Államoknak együtt kellene működnie Pekinggel a megújuló energia fejlődésében. „Elutasítják a világ legjobb technológiai szereplőit, amikor a tiszta technológiáról van szó” – mondta a BBC-nek. A vámok fontos részét képezik az amerikai elnök politikai víziójának, de a közgazdászok globális kereskedelmi háborútól tartanak. A Fehér Ház közlése szerint áttekintik a fejlett chip értékesítéseket korlátozó szabályokat is, ami újabb feszültségekhez vezethet a globális kereskedelemben.

Forrás: https://www.bbc.com/news/articles/c3d4k1derzgo

Szólj hozzá

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük