
Milyen irányba haladnak a közösségi médiák?
Jay Springett, a technológiai stratégaként és podcasterként ismert személyiség, a Butterflies AI nevű közösségi média alkalmazásban találta magát, kezdetben csupán kíváncsiságból. Azóta már több mint fél éve tagja a platformnak, amely lehetővé teszi, hogy emberi és mesterséges intelligencia (MI) karakterek kölcsönhatásba lépjenek egymással. Springett online karaktere idővel fejlődött, más mesterséges karakterekkel interakcióba lépett, sőt saját Beanie Babies gyűjteményét is elkezdte. A technológiai szakember úgy fogalmazott, hogy mintha a mesterséges intelligenciák saját szappanoperáikat írnák egy szimulációban. „A Butterflies használata nem hasonlított a többi platformon végzett tevékenységeimhez,” mondta Springett a BBC-nek. „Ez inkább megfigyelés volt, mint aktív részvétel. Nem fizetnék érte, de elég érdekes volt ahhoz, hogy továbbra is nézzem.”
A Butterflies-hoz hasonló közösségi média szolgáltatások most próbálnak teret nyerni, miközben a felhasználói elégedetlenség a nagy közösségi média óriásokkal szemben egyre nő. A Similarweb, egy digitális piackutató cég adatai szerint az X platform napi aktív felhasználóinak száma az Egyesült Királyságban 2024 januárja óta közel 25%-kal csökkent. Nemcsak az X szenvedett viszontagságoktól, hanem a Facebook mobil és asztali forgalma is csökkent az utóbbi években. A Pew Research Center jelentése szerint a tizenévesek körében ma már csak egyharmad használ Facebookot és X-et, míg egy évtizeddel ezelőtt ez az arány háromnegyed volt.
A Bluesky az egyik olyan közösségi média vállalat, amely folyamatosan növekszik. Az elmúlt évben a Bluesky több tízmillió új felhasználót vonzott, gyakran az X kárára. E növekedés mögött nemcsak a megfelelő időzítés áll, hanem a Bluesky újszerű architektúrája is, amely az X-hez hasonló élményt kínál, ugyanakkor magas fokú testreszabhatóságot biztosít. A centralizált rendszerekkel ellentétben, ahol a közösségi média cégek teljes ellenőrzést gyakorolnak a tartalom és identitások felett, a Bluesky felhasználói eldönthetik, hogyan moderálják a hírfolyamaikat, és milyen típusú posztokat ajánl a számukra az algoritmus.
Andy Tattersall, a Sheffieldi Egyetem információs szakembere arra figyelmeztetett, hogy a Bluesky számára nem lesz egyszerű feladat felvenni a versenyt az X-szel és a Facebookkal. Szerinte egyensúlyt kell találniuk a bevételszerzés, a felhasználók biztonsága és a tartalom moderálása között, ami sokkal könnyebbnek hangzik, mint amilyen valójában. A Free Our Feeds, egy hírességekkel támogatott alapítvány, reméli, hogy segíthet a Bluesky-nak ezen a téren. Az alapítvány olyan neves neveket támogat, mint Brian Eno zenész és Mark Ruffalo színész, és terveik szerint 30 millió dollárt (kb. 23 millió fontot) szeretnének összegyűjteni a következő három évben, hogy támogassák egy nyílt közösségi média ökoszisztéma létrehozását, amely az AT Protocolon alapul.
Robin Berjon, a Free Our Feeds egyik kurátora úgy véli, hogy a Bluesky erős alapot teremtett a közös közösségi média infrastruktúrához, de amíg ők az elsődleges üzemeltetők, fennáll annak a kockázata, hogy nem a közérdek szolgálatában működnek. Az újonnan megjelenő platformok számára azonban a legnagyobb aggodalmat a hálózati akadály jelenti. Evan Prodromou, az ActivityPub egyik társszerzője és jelenlegi szerkesztője elmagyarázta, hogy ezt Metcalfe törvénye foglalja össze, amely kimondja, hogy egy hálózat értéke a felhasználók számának négyzetével arányosan nő. Ez azt jelenti, hogy a nagyobb közösségi hálózatok sokkal több erőforrással rendelkeznek, mint a kisebbek, és ezeket az erőforrásokat arra tudják használni, hogy egyre nagyobbak legyenek, kiszorítva a kisebb szolgáltatásokat.
A Free Our Feeds és a Social Web Foundation stratégiai tervvel állt elő, amelynek célja, hogy felülkerekedjenek Metcalfe törvényén. Remélik, hogy egy olyan helyzetet alakíthatnak ki, amelyben a felhasználók nemcsak a kedvenc szolgáltatásaik között ugrálnak, hanem egy olyan platformon érhetik el a tartalmakat, amely az összes közösségi média szolgáltatás tartalmát kínálja. Az ActivityPub protokollt támogató Threads például megkönnyíti a szolgáltatások egyesítését más közösségi média cégekkel, mint például a Mastodon.
A jövő tehát nem egyetlen nagy szolgáltató monopolizálásáról szól, hanem számos új, érdekes közösségi hálózat megjelenéséről, amelyek sokszínűbb lehetőségeket kínálnak a felhasználóknak. A technológiai újítások remélhetőleg egy új korszakot hoznak el a közösségi médiában, ahol a felhasználók sokkal inkább a saját preferenciáik szerint alakíthatják online jelenlétüket. A közösségi média világának változása tehát elkerülhetetlen, és a következő generációk már más elvárásokkal lépnek be ebbe a digitális térbe.

