Minden, amit egy újépítésű lakás műszaki átadás ellenőrzéséről tudni érdemes
A lakásunk építése a végéhez közeledik, és mi már izgatottan várjuk, hogy átszakíthassuk a célszalagot, és végre beköltözhessünk. Nem szabad azonban ennyire előreszaladnunk, hiszen az építkezés után vár ránk még egy fontos feladat, ami nem más, mint a műszaki átadás ellenőrzés.
Ennek a folyamatnak a során lehetőségünk nyílik arra, hogy még azelőtt ellenőrizzük, hogy a kivitelező teljesítette-e a szerződésben leírtakat, mielőtt megkapná a vételár utolsó részletét is. Hiába van ugyanis törvényileg és a szerződés által kötelezve a garanciális javításokra, ez egyáltalán nem jelent garanciát arra, hogy nem fogja hetekig húzni a teljesítést, ha már megkapta a fizetségét.
Hogyan is történik ez a bejárás?
A műszaki átadás ellenőrzésen általában a kivitelező, valamint az építtető vagy a tulajdonos van jelen. De természetesen az utóbbi dönthet úgy is, hogy több hozzáértő embert is bevon a folyamatba, több szem többet lát címszóval.
A bejárásról három példányban is készül jegyzőkönyv, és ez mindazokat a dolgokat tartalmazni fogja, amely a későbbiekben jogvita alapját képezheti. Megnevezik benne az átadás-átvételben résztvevők nevét és titulusát, a felek érvényesíteni kívánt igényeit, a különböző észrevételeket, és természetesen a mennyiségi és a minőségi hiányosságokat. Itt leginkább olyan dolgokra kell gondolni, hogy nem stimmel az alapterület mérete, nem megfelelő a lakásban a vezetékrendszer, nem jól lettek felhelyezve a nyílászárók, nem ideális a szigetelés stb.
Abban az esetben pedig, ha ezekre a bejárás során derül fény, akkor a jegyzőkönyvbe az építtető vagy a tulajdonos nyilatkozata is bekerül arról, hogy átveszi-e az építményt, vagy inkább igényt tart a hibák kijavítására. Ilyenkor az a legjobb döntés, ha a második opciót választjuk, és mindaddig megtagadjuk az átvételt, amíg a kivitelező nem pótolja a hiányosságokat.
A jegyzőkönyv mellett a szükséges dokumentumok is átadásra kerülnek
Miután megtörtént a hibák kijavítása, a kivitelező átadja az építtetőnek vagy a tulajdonosnak az építési munkaterületet, és az e-naplóban rögzített dokumentációt is. Ez magában foglalja például az építési hulladékra vonatkozó nyilvántartó lapokat, a kivitelezéssel kapcsolatos dokumentumokat, az építmény kezelési és karbantartási útmutatóját és az egyéb olyan hatósági engedélyeket, amelyek a rendeltetésszerű és biztonságos használatot igazolják.
Ha mindezek mellett még az energetikai tanúsítványt is a kezünkben tarthatjuk, akkor már semmilyen akadálya nincsen annak, hogy végre beköltözzünk az új otthonunkba.