
Októberben államosítják a Greater Anglia vasúttársaságot
A Greater Anglia, az Egyesült Királyság keleti részén és Londonban közlekedő vonatokat üzemeltető vasúti cég, várhatóan a közeljövőben állami tulajdonba kerül. A társaság bejelentette, hogy 2023. október 12-én a közszolgáltatások alá fog kerülni. A cég vezetősége hangsúlyozta, hogy az átállás nem érinti a vonatszolgáltatásokat, az időpontokat és az állomási létesítményeket, valamint a munkavállalók pozíciói is megmaradnak. Martin Beable, a cég ügyvezető igazgatója elmondta, hogy a vállalat továbbra is a szolgáltatások nyújtására összpontosít, míg a Közlekedési Minisztérium (DfT) arról tájékoztatott, hogy célja a „zökkenőmentes” átmenet biztosítása.
A Greater Anglia vonatai Essex, Suffolk, Norfolk, Cambridgeshire és Hertfordshire területén közlekednek, beleértve a Stansted Express repülőtéri járatot is. Decemberben bejelentették, hogy a cég 2025-re állami tulajdonba kerül. A kormány közleményében hangsúlyozta, hogy a brit vasúti szolgáltatások államosítása akár 150 millió font megtakarítást is jelenthet, és remélik, hogy ez a lépés hozzájárul a késések és törlések csökkentéséhez.
A Közlekedési Minisztérium szóvivője elmondta: „A szolgáltatások állami tulajdonba vétele lehetővé teszi számunkra, hogy a pályát és a vonatokat összekapcsoljuk, és hosszú távon a legjobb értéket nyújtsuk az adófizetőknek.” A kormány szorosan együttműködik a szolgáltatásokat üzemeltető cégekkel annak érdekében, hogy zökkenőmentesen valósulhasson meg az átmenet az utasok számára.
A kormány megerősítette, hogy a South Western Railway is államosításra kerül ebben a hónapban, míg a c2c júliusban követi őket. A Munkáspárt tavaly novemberben elfogadta az Utasvasúti Szolgáltatások (Közszolgáltatás) Törvényt, hogy gyakorolhassa az állami tulajdonba vételhez szükséges hatalmat. A kormány tervei között szerepel egy új, független testület, a Great British Railways (GBR) megalapítása, amely átveszi a magáncégek által birtokolt szolgáltatási szerződéseket, ahogy azok a következő években lejárnak.
Pam Cox, a Munkáspárt kolchesteri képviselője elmondta, hogy büszke arra, hogy részt vett a törvény megszavazásában. Hozzátette, hogy ez a megközelítés „jobb és megbízhatóbb” vonatszolgáltatásokat fog eredményezni. Ezzel szemben Will Russell, a Brentwood Borough Council konzervatív csoportjának vezetője korábban arra figyelmeztetett, hogy a lépés gátolhatja a versenyt. „Az állami tulajdonlás pénzügyi terheket róhat az adófizetőkre, mivel a gyengén teljesítő szolgáltatások támogatásának költségeit kell fedezni, miközben alapvető közszolgáltatásoktól von el forrásokat” – mondta Russell.
A helyi közéletet érintő kérdések mellett a hírekben említést nyer, hogy az Essex megyei tűzoltóság szerint „nagyon felelőtlen” lenne, ha nem rendelnék el egy épület bezárását. Ezen kívül a Yorkshire megyei krikettcsapat a County Championship mérkőzés első napján 216-ra rúgott ki, mielőtt az Essex csapatát 27-3-ra csökkentették. A tanácsosok szeretnének több bizonyítékot megvizsgálni az öreg tölgyfával kapcsolatban, mielőtt döntést hoznának annak sorsáról.
Ez a helyzet jól mutatja, hogy az állami tulajdonba vétel és a közszolgáltatások javítása egyre fontosabbá válik a brit politikai diskurzusban, és a közlekedési szektorban is komoly változásokra lehet számítani a közeljövőben. A politikai viták és a közszolgáltatások átalakulása több nyitott kérdést is felvet, amelyek a jövőbeni közlekedési terveket és a közszolgáltatások hatékonyságát érinthetik.

