coach
A Mindennapok kategória cikkei

Agilis Coach, aki nem kéthetes Sprintekben futó fociedző

Coach, Coaching avagy az üzleti edzés, vezetőfejlesztés tudománya

A Coach, Coaching ugyan lefordítva edzőt, edzést jelent, de itt nem feltétlenül a sportokhoz kötődő értelmezés az elsődleges. Amit mi coaching, üzleti coaching alatt értünk és beszélünk róla, az ebben a vonatkozásban egy személyes, személyhez vagy akár csapatokhoz kötődő üzleti fejlesztés. Nem kevés esetben vezetőfejlesztés az elsődleges cél.

Coach vagy mentor?

Bizonyos érttelemben tanácsadói jellegű tevékenység, de mégsem. Azért sem teljesen, mert amitől Coach a megnevezés és nem a mentor az inkább a megfelelő technikák és kérdések alkalmazása, ezzel rávezetve a probléma, feladat megoldására és ilyen módon segítve ügyfelét a válaszok megtalálásában.

A tudás, a tapasztalat megvan a legtöbb Coachee-ban

Maga az üzleti edzés😊 arra épít, hogy a tudás, a tapasztalat megvan az adott személyben, személyekben, csak segíteni kell azt a megfelelően feltett, rávezető kérdésekkel és technikákkal előhozni a coachee, azaz a segítendő emberből.

Személyes vagy digitális/online vezetőfejlesztés?

A jelenlegi, a COVID-19 világjárványt már megismert emberek esetében kifejezetten előnyös, hogy ez az üzleti tevékenység nem csak személyes, hanem online formában is megvalósítható, elérhető. Erre példa az AgilisCoach.hu vagy a CoachHub.hu weboldalakon is elérhető Coaching szolgáltatás, mely digitális, online és face to face, azaz személyes formában is rendelkezésre áll.

Számos technika ismert és áll rendelkezésre akár az elvárt eredmények, célok vagy a személy függvényében, ahhoz, hogy a kívánt megoldásokra találjon válaszokat a Cooachee. Ezeket talán egy későbbi cikkben ismertetjük, bár az inkább cikksorozat lehetne, a technikák számossága és részletessége miatt.

Most inkább lépjünk tovább egyet arra, hogy miért agilis az a coach, vagy a technika?

Mitől lesz a Coaching Agilis?

Az Agilitás több helyen megjelent, de talán legismertebbé az Informatikában és azon belül is a szoftverfejlesztésben, például a Scrum keretrendszerben vált ismertté és többnyire kéthetes úgynevezett sprintekből áll.

Agilis=maximális figyelem az ügyfélre és az ügyféligényekre?

Magam is tanultam szoftverfejlesztést, – na jó, nem ma volt – amikor az alapjait tanultuk, sokszor kihangsúlyozták az oktatók a dokumentáció fontosságát és fejlesztés során a jól átlátható kód mellett a megfelelő megjegyzések készítését, hogy a kód és a logika más fejlesztők számára is könnyen értelmezhető legyen. Ezzel később néhány alapvető problémája biztosan volt a megrendelő ügyfeleknek. Mégpedig az egyik, hogy rendkívül lassan látják az eredményeket.

Eredmény és cél szemben a dokumentáció erejével

Egyrészt mert míg minden el nem készül, – a dokumentációt is beleértve – addig nincs működő megoldás. És mint sokan mások, a szoftverfejlesztők és a csapatok kifejezetten utálják a dokumentáció gyártást, s ez nem kicsit lassítja a folyamatot. Emellett a fejlesztőknek ragaszkodniuk kellett a dokumentációban megfogalmazott folyamatokhoz, lépésekhez… Ami nem mindig a legmegfelelőbb eredményt hozta a végeredmény tekintetében. Nem utolsó sorban a fejlesztési folyamat legvégén kapta csak meg az Ügyfél az eredményt, ami vagy nem teljesen az lett, amit szeretett volna, vagy időközben az ügyféligények változtak. És a kulcs ebben rejlik.

Az agilitás keretrendszer, nem szabályrendszer mentén történő haladás is egyben

Az agilis szoftverfejlesztés nem a dokumentációra, hanem az ügyfélélményre, az ügyfélre és az eredményre fókuszál. A cél, hogy az készüljön el, amit az ügyfél szeretne, még akkor is, ha közben rengeteg alkalommal változik az elvárás és a kívánt eredmény. Emellett az Ügyfél nem csak a teljes fejlesztési folyamat lezárultával látja csak az eredményt, a kész szoftvert vagy a kész terméket, megoldást. Az agilitás és az agilis coaching a tényleges ügyféligények megvalósítására koncentrál, ez mindenek felett áll. Így a megrendelő ténylegesen azt kapja, amit szeretne.

Ügyéligények megvalósítása lépésekben

Mindezt, mármint amit a megrendelő szeretne, általában úgynevezett sprintekben, azaz kéthetes eredményekre bontott lépésekben. Ha maradunk a szoftverfejlesztéses példa mentén, akkor minden két hétben egy közösen meghatározott részeleme elkészül a szoftvernek. Nem csak egy végeredmény van, hanem miden egyes kéthetes Sprint vagy ciklus után a megrendelő Ügyfél önmagában működő, bár csak részfeladatot ellátó működő szoftvert kap, ami bemutatásra kerül és itt lehetőség van módosításra, irányváltásra, elképzelések finomítására is, ha szükséges vagy a megrendelő ezt szeretné.

Terv vs. eredmény

És a végén lehet, hogy egy teljesen más megoldás születik, mint ami először az ügyfél fejében megszületett, hiszem az agilitás mentén minden az Ügyfelek igényeihez igazodik, célul kitűzve a maximális elégedettséget és azt, hogy a megoldás leginkább a megrendelő vagy adott esetben éppen az ő ügyfeleinek a maximális igényeit naprakészen, aktuálisan kiszolgálja, megvalósítsa és sikerre vigye.

Miért nehéz fejben átállni és az agilis technikák mentén haladni?

Az Agilis Coaching a fenti mintát követve szintén általában kéthete sprintekre bontja a célok elérését, ez főleg a csoportos coaching esetén nagyon fontos, hiszem a megfelelő eredmények így érhetők el. Mindezek mellett ez nem kis feladat a résztvevő csapattagok, coochee-k számára sem. Főleg mert mindenki azonnal teljes megoldásokat szeretne kidolgozni. Hibátlanul, részletekre kiterjedően, alaposan, átgondoltan, precízen és látványosan. Tehát fejben sem egyszerű átállni arra, hogy részfeladatokban, részmegoldásokban gondolkodjunk.

Ha ez sikerül, nem veszünk el a részletekben sem és ahogy a fenti példában is megjelent, a végeredmény ezáltal sokkal inkább az igényekhez igazodik és nagyságrenddel tökéletesebb megoldás születhet. A coachee-k is a legtöbbet tanulhatnak belőle, a leghatékonyabban fejlődhetnek a megrendelő maximális megelégedettségére. Csoportban és csapatmunkában egyarát úgy, mint a személyes fejlődés területén nagyot tudnak lépni a résztvevők. Ha ezek a résztvevők, cooacheek, a szervezetre nagy hatással bírnak, akkor az Ügyfélközpontúság az apróbb sikerekben és eredményekben történő gondolkodás nagyon gyorsan tovább terjed a vállalat, a szervezet egészében.

Ügyfélközpontúság, versenyelőny és lojalitás

Nem utolsó sorban pedig erős lojalitást vált ki az alkalmazottakban, vezetőkben a cégük irányába és segítséget nyújt a munka-magánélet egyensúlyában egyaránt. Aminek hatására már önmagában is óriási előnyre teszünk szert versenytársainkkal szemben. Ami legalább ilyen fontossággal bír, sőt, kiemelt Ügyfélelégedettséget és Ügyfélmegtartást érünk el a Coaching és Agilis Coaching segítségével.

Szólj hozzá

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük