
Titanic felfedezések: új részletek a hajó utolsó óráiról
A Titanic tragédiája az emberi történelem egyik legmeghatározóbb eseménye, amely 1912 áprilisában játszódott le. Az óceánjáró sorsa iránti folyamatos érdeklődés és kutatás újabb mérföldkőhöz érkezett, ugyanis nemrégiben egy részletes digitális szkennelése révén újabb információk láttak napvilágot a hajó végső óráiról. A 3D-s modell, amely a Titanic pontos mását adja, megörökítette a hajó szörnyű sorsát, amely az jéghegynek ütközve kettéhasadt, és ezzel mintegy 1500 ember életét követelte.
A szkennelés során készült felvételek nem csupán a hajó pusztulásának brutalitását mutatják be, hanem azokat a hihetetlen részleteket is, amelyek a túlélők visszaemlékezéseit erősítik meg. A hajó egyik kazánházának új nézőpontból történő vizsgálata megerősítette, hogy a hajó mérnökei nem adták fel a harcot, és egészen a végsőkig dolgoztak, hogy a fedélzet világítása működjön. A szkennelés által nyújtott új nézetek között szerepel egy ablak is, amely feltehetően a jéghegy által történt ütközés során sérült meg, és amely azt a képet festi, hogy a jég beáramlott egyes kabinokba a becsapódás pillanatában.
A Titanic balesetének okait egy számítógépes szimuláció is feltárta, amely a hajó szerkezetét és a katasztrófa körülményeit vette alapul. A kutatás vezetője, Jeom-Kee Paik professzor elmondta, hogy a szimuláció során figyelembe vették a hajó sebességét, irányát és pozícióját, hogy pontosan rekonstruálják, hogyan okozta a jéghegy a hajó katasztrofális állapotát. A kutatók úgy találták, hogy a Titanic a jéghegynek csak egy érintő ütközést szenvedett el, ami számos, papírlap méretű lyukat hagyott a hajótestén. A hajó eredeti tervezése szerint az unsinkable, azaz elsüllyeszthetetlen volt, de a szimuláció azt mutatja, hogy a jéghegy által okozott kár hat határvonalon terjedt el, így végül a hajó elmerült az óceán mélyén.
A Titanic maradványai ma mintegy 3,8 kilométer mélyen fekszenek az Atlanti-óceán hűvös vizeiben. A kutatók víz alatti robotok segítségével több mint 700 ezer képet készítettek a roncsról, hogy létrehozzák a digitális ikert, amely a BBC News révén 2023-ban került bemutatásra. A szkennelés rendkívül részletes képet ad a hajó állapotáról, és lehetővé teszi, hogy a kutatók egy új szempontból vizsgálják a Titanicot. A hajó orra szinte állva fekszik a tengerfenéken, mintha továbbra is úton lenne, míg a hajó farának része, amely 600 méterre található, teljesen összeroncsolódott.
A kutatások során felfedezett részletek, mint például egy nyitott szelep a hajó farán, azt jelzik, hogy a hajó áramellátása még mindig működött a süllyedés pillanatában. Ez a szellemiesített pillanat a hajó legénysége, különösen Joseph Bell és csapata heroikus tetteit szimbolizálja, akik a végsőkig harcoltak, hogy életben tartsák a világítást, ezzel időt adva a mentőcsónakok biztonságos vízre bocsátásához.
A Titanic története nem csupán a hajó pusztulásáról szól, hanem az emberi bátorságról és a tragédia során tanúsított hősiességről is. A kutatók és tudósok folyamatosan dolgoznak a digitális másolat részleteinek feltárásán, hiszen a Titanic még mindig mesél nekünk, és a története minden alkalommal újabb és újabb titkokat rejt. A kutatások során szerzett tudás nem csupán a múlt megértését segíti, hanem hozzájárul a jövőben történő hasonló tragédiák megelőzéséhez is, így a Titanic öröksége tovább él a tudomány és az emlékezet révén.

